Ubezpieczenie finansowe

  

Gwarancje ubezpieczenie to doskonałe rozwiązanie dla firm, które regularnie uczestniczą w przetargach i realizują zlecenia na rzecz innych kontrahentów, w szczególności dla firm budowalnych, a także produkcyjnych i usługowych. Dzięki gwarancjom firma nie musi zamrażać środków pieniężnych aby wnieść wadium czy zabezpieczyć realizację kontraktu.

We współpracy z Ubezpieczycielami (PZU, WARTA, UNIQA, INTERRISK) pośredniczymy w zawarciu gwarancji wadialnych, należytego wykonania kontraktu, usunięcia wad i usterek oraz zwrotu zaliczki.

Ubezpieczyciele oferują możliwość zawierania pojedynczych gwarancji pod konkretny kontrakt albo ustanowienie tzw. limitu gwarancyjnego. W przypadku limitu gwarancyjnego ubieganie się o pojedyncze gwarancje odbywa się w oparciu o uproszczone wnioski, co znacznie przyspiesza proces udzielania gwarancji.

Charakterystyka gwarancji

GWARANCJA zapłaty wadium (przetargowa)

Gwarancja zabezpiecza kwotę wadium, którego wniesienie jest warunkiem przystąpienia do przetargu. Ubezpieczyciel zobowiązuje się do zapłaty, na rzecz organizatora przetargu (Beneficjenta gwarancji), kwoty odpowiadającej wysokości wadium, w przypadku, gdyby wnioskodawca:

  • odmówił podpisania umowy na warunkach określonych w ofercie
  • nie wywiązał się z zobowiązań wynikających z warunków przetargu, np. odmówił wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania kontraktu
  • wycofa ofertę po terminie składania ofert
  • przedstawi w ofercie dane nieprawdziwe

GWARANCJA zwrotu zaliczki

To gwarancja dla firm, które na realizację umowy otrzymują od inwestora zaliczkę. Ubezpieczyciel zobowiązuje się do wypłaty inwestorowi ustalonej kwoty, jeśli wykonawca nie rozliczy się bądź odmówi zwrotu zaliczki.

GWARANCJA należytego wykonania kontraktu

Gwarancja zabezpiecza prawidłową a) zgodną z postanowieniami umowy b) realizację kontraktu i obejmuje w szczególności wykonanie kontraktu w terminie oraz zachowanie przez wykonawcę ustalonych parametrów jakościowych.

GWARANCJA usunięcia wad i usterek

Gwarancja taka obejmuje koszty usunięcia wad i usterek w zakresie kontraktu, w ramach udzielonej przez wykonawcę gwarancji jakości oraz rękojmi.

Gwarancja pokrywa straty poniesione przez Beneficjenta na skutek niewywiązania się wykonawcy z właściwego usunięcia wad i usterek, które powstały po zakończeniu kontraktu.

Procedura uzyskania gwarancji

Zaczynamy od wypełnienia wniosków i zgromadzenia wymaganych dokumentów. Istotne jest by skompletować wszystkie wymagane zaświadczenia, oświadczenia, opinie, dokumenty finansowe, wykazy i inne, gdyż braki w dokumentacji będą wydłużać czas rozpatrywania. A przecież każdemu zależy na czasie.

Mając komplet dokumentów:

  • składamy wniosek wraz z dokumentami do TU
  • TU rozpatruje wniosek i dokonuje analizy firmy

Po uzyskaniu pozytywnej oceny:

  • ustalana jest treść gwarancji (wymagana jest akceptacja przez beneficjenta)
  • zawarta zostaje umowa o udzielenie (udzielanie w ramach limitu) gwarancji wraz z ustanowieniem zabezpieczenia
  • przed wydaniem gwarancji wymagana jest płatność składki
  • zostaje wydana gwarancja

Składka

Wysokość składki naliczana jest od wysokości sumy gwarancyjnej. Stawka składki kształtuje się w granicach 1,5 - 5 % i zależy min. od rodzaju gwarancji, kondycji finansowej firmy i dokonanego zabezpieczenia.

W przypadku gwarancji na okres dłuższy niż jeden rok składka naliczana jest za każdy rok trwania gwarancji i płatna jednorazowo za cały okres.

Przy limicie gwarancyjnym składka płatna jest za daną gwarancję przed jej wydaniem.

Zabezpieczenie gwarancji

W zależności od wysokości sumy gwarancji (lub wysokości limitu) oraz od kondycji finansowej Wnioskodawcy zabezpieczeniem może być: tylko weksel in blanco lub inne zabezpieczenia np.: poręczenie cywilne, poręczenie wekslowe, przelew wierzytelności, dobrowolne poddanie się egzekucji, zastaw zwykły na rzeczach ruchomych, zastaw rejestrowy na rzeczach ruchomych, hipoteka, kaucja, blokada środków pieniężnych.

Analiza wniosku

Ubezpieczenia finansowe rządzą się nieco innymi prawami niż tradycyjne ubezpieczenia. Zajście zdarzenia szkodowego z gwarancji ubezpieczeniowych zależy w dużej mierze od sposobu prowadzenia działalności.

Dlatego Ubezpieczyciele przed udzieleniem gwarancji dokonują analizy zdolności firmy do realizacji danych przedsięwzięć. Wraz z wnioskiem wymagane jest więc złożenie kompletu dokumentów niezbędnych do oceny kondycji firmy.

Towarzystwo Ubezpieczeń ocenia przede wszystkim:

  • kondycję finansową Wykonawcy pod względem rentowności, płynności i poziomu zadłużenia, i tym samych jego zdolności do wykonania kontaktu
  • treść kontraktu zabezpieczanego gwarancją, okres realizacji i wysokość wymaganej sumy zabezpieczenia
  • tekst wymaganej gwarancji
  • proponowane zabezpieczenia roszczeń zwrotnych

Wymagane dokumenty:

  • dokumenty rejestrowe (KRS, wpis do ewidencji działalności)
  • dokumenty finansowe (sprawozdania finansowe za okres ostatnich co najmniej 3 lat wraz z bieżącą informacją finansową)
  • w przypadku firm prowadzonych w formie działalności gospodarczej osób fizycznych - oświadczenia majątkowe właścicieli
  • zaświadczenia o wywiązywaniu się firmy z płatności wobec ZUS i Urzędu Skarbowego, opinie banków
  • opinie na temat realizacji dotychczasowych kontraktów (np. referencje, wykaz podobnych umów zrealizowanych w przeszłości oraz realizowanych obecnie)
  • kontrakt, na podstawie którego wymagana jest gwarancja
  • dokumenty dotyczące ustanowienia zabezpieczenia roszczeń zwrotnych, o ile Ubezpieczyciel wymagać będzie takiego zabezpieczenia