Transportowe
Ubezpieczenia Firmowe
Ubezpieczenia adresowane zarówno do firm transportowych, których podstawą działalności jest przewóz towarów, a także do wszystkich innych przedsiębiorców, których towary wędrują po kraju i po świecie.
Oferujemy ubezpieczenia OC przewoźnikom drogowym i spedytorom zapewniające ochronę przed roszczeniami zleceniodawców w przypadku uszkodzenia towaru. Natomiast właścicielom towarów proponujemy ubezpieczenia CARGO, które zabezpieczą towar na wypadek zdarzeń nie objętych odpowiedzialnością przewoźnika
OC Przewoźnika drogowego
UBEZPIECZENIE WYMAGANE PRZY LICENCJI TRANSPORTOWEJ
Ubezpieczenie związane z koniecznością spełnienia przez przewoźnika drogowego wymogu określonego w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady Europy (WE) 1071/2009 z dnia 21 października 2009 roku. Ubezpieczenie honorowane w sytuacji składania wniosku o licencję transportową lub wypis z licencji.
ZAKRES UBEZPIECZENIA
Ubezpieczenie daje ochronę na wypadek zaistnienia po stronie Ubezpieczonego zobowiązania do świadczenia pieniężnego w związku z jego działalnością jako przewoźnika drogowego, w myśl obowiązujących przepisów. Ochroną ubezpieczeniową objęte są takie wypadki ubezpieczeniowe, których przyczyna oraz występujące w następstwie tej przyczyny zobowiązanie płatnicze oraz ich zgłoszenie nastąpiły w okresie trwania ochrony ubezpieczeniowej
SUMA GWARANCYJNA
Zgodnie z Rozporządzeniem
- dla jednego pojazdu silnikowego (lub zestawu pojazdów) suma gwarancyjna wynosi 9.000 EURO
- dla każdego dodatkowego pojazdu silnikowego lub zestawu pojazdów suma gwarancyjna wynosi 5.000 EURO
Ubezpieczenia OCP
W RUCHU KRAJOWYM, MIĘDZYNARODOWYM, PRZEWOZY KABOTAŻOWE
Ubezpieczenia adresowane do podmiotów zajmujących się zawodowo działalnością przewozową w charakterze przewoźnika drogowego i dokonujących przewozu rzeczy w ruchu krajowym bądź w ruchu międzynarodowym. Ubezpieczenie pozwala przenieść odpowiedzialność przewoźnika na Ubezpieczyciela
ZA JAKIE SZKODY ODPOWIADA PRZEWOŹNIK?
Odpowiedzialność Cywilna Przewoźnika jest odpowiedzialnością cywilną kontraktową, czyli odpowiedzialnością za szkody wynikłe z niewykonania lub nienależytego wykonania umowy o przewóz. Przewoźnik odpowiada za szkody polegające na całkowitej lub częściowej utracie, ubytku lub uszkodzeniu przesyłki, powstałe od przyjęcia przesyłki do przewozu aż do jej wydania oraz za opóźnienie w przewozie przesyłki
Zasady odpowiedzialności cywilnej przewoźnika krajowego reguluje polskie PRAWO PRZEWOZOWE, natomiast podstawą prawną odpowiedzialności przewoźnika w ruchu miedzynarodowym jest Konwencja o Umowie Międzynarodowego Przewozu Drogowego Towarów (CMR). W odniesieniu do przewozów kabotażowych zastosowanie ma prawo przewozowe obowiązujące na terenie danego kraju.
KIEDY PRZEWOŹNIK NIE ODPOWIADA?
Jeśli przewoźnik udowodni, że szkoda lub przekroczenie terminu wynikło z jednej z wymienionych niżej okoliczności, jest wolny od odpowiedzialności:
- z przyczyn występujących po stronie nadawcy lub odbiorcy
- nie wywołanych winą przewoźnika
- z właściwości towaru
- wskutek siły wyższej
Co to jest siła wyższa? To zjawisko nieprzewidywalne, zewnętrzne i nieuchronne, niemożliwe do zapobieżenia przy użyciu racjonalnych środków, np. działanie sił przyrody, działania wojenne, rewolucje, strajki, akty terrorystyczne
ZAKRES UBEZPIECZENIA
Ubezpieczyciel odpowiada za szkody, za które odpowiada przewoźnik, z uwzględnieniem listy wyłączeń w OWU i w granicach określonej w polisie sumy gwarancyjnej.
Ubezpieczyciel nie odpowiada min. za szkody wyrządzone przez przewoźnika umyślnie bądź wskutek rażącego niedbalstwa Na liście wyłączeń znajdą się również szkody powstałe min.:
- podczas przewozu towarów o podwyższonym ryzyku,
- podczas przewozu towarów niebezpiecznych (ADR)
- odczas przewozu towarów łatwo psujących się
- szkody powstałe w następstwie rozboju i\lub kradzieży które za opłatą dodatkowej składki mogą zostać do ubezpieczenia włączone.
W ramach ubezpieczenia pokrywane są z reguły również takie koszty jak:
- koszty ratowania przed szkodą bądź przed zwiększeniem się jej rozmiarów
- koszty ochrony prawnej
- koszty rzeczoznawców w celu ustalenia okoliczności i rozmiarów szkody
LIMITY ODPOWIEDZIALNOŚCI PRZEWOŹNIKA MIĘDZYNARODOWEGO
Odpowiedzialność przewoźnika drogowego w ruchu międzynarodowym ograniczona jest do wysokości limitów określonych w Konwencji CMR:
- w wysokości nie wyższej niż 8,33 SDR (międzynarodowa jednostka walutowa o charakterze pieniądza bezgotówkowego) za 1 kg brakującej wagi brutto – zgodnie z art. 23
- do wysokości zadeklarowanej w liście przewozowym – zgodnie z art. 24, o ile zostanie to uwzględnione w liście przewozowym i objęte odpowiednim rozszerzeniem ubezpieczenia
- z uwzględnieniem dodatkowego specjalnego interesu – zgodnie z art. 26, o ile zostanie to uwzględnione w liście przewozowym i objęte odpowiednim rozszerzeniem ubezpieczenia
POJAZD BEZ OPIEKI
Ochrona ubezpieczeniowa nie obejmuje pozostawienia pojazdu bez opieki, za które uważa się w szczególności fizyczne opuszczenie przez kierowcę kabiny pojazdu i pozostawienie pojazdu wraz z przesyłką towarową na poboczu drogi, na parkingach leśnych, przydrożnych, osiedlowych, ulicach miast, na terenie prywatnej posesji, przy stacjach paliw itp.
Powyższe wyłączenie nie dotyczy następujących sytuacji:
- koniecznego postoju z ładunkiem wynikającego z obowiązku przyjęcia albo wydania przesyłki,
- przestrzegania czasu pracy kierowcy,
- konieczności tankowania lub
- skorzystania z toalety na stacji paliw, zjedzenia posiłku,
- załatwienia formalności finansowych i celnych,
- konieczności wezwania pomocy po awarii pojazdu lub wypadku drogowym jednakże pod bezwzględnym warunkiem uprzedniego zabezpieczenia pojazdu przez wyjęcie kluczyka ze stacyjki, zamknięcie zamków, jak również uruchomienie atestowanego systemu alarmowego i użycie innych elektronicznych i mechanicznych systemów zabezpieczeń, jeżeli pojazd i/lub naczepa są w takie urządzenia wyposażone (immobiliser, blokada skrzyni biegów, kierownicy, pedałów).
W każdym przypadku przewoźnik (kierowca) jest zobowiązany do dochowania należytej staranności w zakresie wyboru miejsca parkowania zapewniającego bezpieczny postój pojazdu z przesyłką
INFORMACJE NIEZBĘDNE DO PRZEDSTAWIENIA OFERTY UBEZPIECZENIA
Do skalkulowania składki i przedstawienia oferty potrzebujemy następujących informacji:
- dane firmy: rok rozpoczęcia działalności i planowany przychód w odniesieniu do działalności transportowej
- historia przebiegu ubezpieczeń – co najmniej za ostatnie 3 lata
- ilość i rodzaj pojazdów
- rodzaj przewożonych przesyłek
- suma gwarancyjna
- zakres ubezpieczenia z uwzględnieniem ewentualnych rozszerzeń
PODSTAWA PRAWNA OCP W RUCHU KRAJOWYM
- Kodeks Cywilny Tytuł XXV Umowa przewozu art. 774 – 793
- Ustawa o transporcie drogowym z dnia 06.09.2001
- Ustawa Prawo Przewozowe z dnia 15 listopada 1984r
- Umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych ADR
PODSTAWA PRAWNA OCP W RUCHU MIĘDZYNARODOWYM
- Konwencja genewska o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów z dnia 19 maja 1956r. zwanej CMR
- Konwencja celna dotycząca międzynarodowego przewozu towarów z zastosowaniem karnetów TIR
- Umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych ADR
- Konwencja o międzynarodowych przewozach szybko psujących się artykułów żywnościowych i o specjalnych środkach transportu przeznaczonych do tych przewozów
- ATP
OC SPEDYTORA
Z możliwością rozszerzenia o OC przewoźnika umownego
Ubezpieczenie obejmować będzie odpowiedzialność cywilną spedytora (przewoźnika umownego) z tytułu szkód polegających na utracie, ubytku lub uszkodzeniu powierzonego mienia. Ubezpieczenie zapewni ochronę przed roszczeniami poszkodowanych zleceniodawców.
UBEZPIECZENIA CARGO
Ubezpieczenie dla właścicieli towarów
Ubezpieczenie cargo polecamy producentom i handlowcom, którzy w ramach prowadzonej działalności sprowadzają lub wysyłają różnego rodzaju towary. Ochroną może zostać objęty transport na terenie kraju oraz zagranicą dokonywany własnymi środkami transportu lub przez zawodowych przewoźników.
Umowa może być zawarta na czas trwania jednego transportu lub na czas wszystkich transportów dokonywanych w czasie roku.